• تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | کد خبر : 43606
  • داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    اختصاصی دیبا خبر به مناسبت روز دختر؛
    دختران قربانیان اصلی اقتصاد ویران
    دیبا: وقتی صحبت از اقتصاد و سیاست می شود، شاید کمتر کسی گمان کند که دود تمام بی‌تدبیری ها بیش از هر کسی به چشم دختران می رود.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیبا خبر، متاسفانه با توجه به تورم و گرانی های اخیر آینده درخشانی برای دختران ایران نمی توان متصور شد. در این گزارش به بخشی از واقعیت های تلخی که در کمین دختران قشر پایین درآمدی است، اشاره می کنیم. تاکید می کنم این تنها بخشی از بلایی است که سر آنها می آید یا خواهد آمد.

    ترک تحصیل در کمین دختران خانواده های ندار

    در شرایطی که بسیاری از خانوارهای ایرانی در تامین مایحتاج اولیه خود مانده اند، طبیعی است که هزینه های اضافی را حذف کنند و با توجه به فقر فرهنگی در اغلب خانوارهای کم درآمد، دور از انتظار نیست که تحصیل دختران چندان اولویت نباشد.

    ازدواج اجباری یا به اصطلاح فروش دختران به مردان پولدار

    نگاه به دختران به عنوان کالای مبادله ای متاسفانه امر رایجی در بین خانوارهای بسیار ضعیف از نظر مالی است. به خصوص در شهرهای مرزی یا مناطق محروم که سرپرست خانوار از یافتن شغل مناسب محروم است، این امر تبدیل به یک روال عادی شده است، دختران خود را به ازدواج اجباری با مردی وادار می کنند که هیچ سنخیتی با آنها ندارد و در مقابل پول دریافت می کنند.

    پدیده نامیمون کودک‌همسری

    با توجه به تورم اخیر و افزایش چند صد برابری قیمت کالاها و اجاره ها، قطعا شاهد افزایش کودک‌همسری در جامعه خواهیم بود. به‌طوری که بررسی های آماری نشان‌دهنده روند صعودی کودک همسری از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ هستند. و استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و خوزستان تا سال ۱۳۹۶ در زمره استان هایی قرار دارند که بیشترین نرخ کودک همسری در آن ها اتفاق افتاده است.

    تعرض جنسی

    مریم رسولیان؛ رئیس انجمن علمی روانپزشکان در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا با اشاره به آزار جنسی کودکان و نوجوانان که در سال های اخیر فرصتی برای رسانه‌ای شدن داشته اند، می گوید: شیوع آزار جنسی کودکان ۲۰ درصد است که طبیعتا شیوع آن در دختران بیشتر و در پسرها کمتر است، اما بیش از ۹۰ درصد آزارهای جنسی توسط خانواده، بستگان، دوستان و آشنایان رخ می‌دهد.

    نگاهی گذرا به وضع آذربایجان‌شرقی در شاخص ازدواج و باروری زود هنگام

    اولین واقعیت تلخ این است که آذربایجان شرقی در ازدواج زودهنگام و کودک همسری و همچنین در طلاق گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال در رتبه دوم کشوری قرار دارد. مخصوصا کودک همسری در شهرستان های ملکان، بستان آباد، سراب و چاراویماق بیشتر رایج است، هم‌چنین بالاترین درصد طلاق در ازدواج های زودهنگام در شهرستان ورزقان، ملکان، سراب، خداآفرین، کلیبر و هشترود مشاهده شده است.

    بر اساس آمار منتشر شده در سالنامه آماری سال ۱۳۹۵ در آذربایجان شرقی مشخص می شود که تعداد ۱۶ هزار و ۵۱۰ دختر در گروه سنی ۱۴-۱۰ ساله ازدواج کرده اند که از این تعداد همسر ۱۴۲ نفر فوت کرده و ۳۴۹ نفر نیز طلاق گرفته اند. این آمار برای گروه سنی ۱۹-۱۵ نیز به ترتیب شامل ۳۲۲ هزار و ۸۴۱ ازدواج، ۶۵۲ مورد فوت همسر و شش هزار و ۷۷۹ مورد طلاق است.

    گزارش: پریسا امامی

    داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
    دیبا خبر پر از خبر اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز اطلاعات تبریز